Het is dindagmiddag tien voor vier. In een vol lokaal geven studenten vertwijfeld en onder nerveus gelach hun ontsloten smartphone met geopende chathistorie aan hun buur. Niet vermoedend dat het experiment dient om ze te wijzen op verschillende aspecten van technologie en privacy. Als een van de studenten aangeeft dat het raar voelt om te doen en ik vraag waarom, antwoord een ander,”het is dat mijn goede vriendin naast me zit, maar als het iemand anders was geweest had ik het nog raarder gevonden om te doen.”

Even later klikt iedereen geëngageerd rond op zijn of haar laptop. Daarbij zien ze in hun splinternieuwe Firefox browser, door middel van de add-on Lightbeam, een netwerk van ‘third-party’ trackers verschijnen terwijl ze het internet browsen. Er worden kritische vragen gesteld en uiteindelijk gaat de discussie zelfs het diepe in over maatschappelijke inclusie en exclusie. Ik had niet durven hopen dat het Privacy Café/College van 25 oktober 2016 aan de Universiteit Leiden zo’n gezonde stroom aan constructieve vragen en discussie op gang zou brengen.

privacy-cafe-leiden-university-2016Studenten geven hun smartphone door als onderdeel van de test, om te ervaren hoe technologie en context een rol spelen bij privacy.

De presentatie van het Privacy Café mochten Jennifer Veldman en ik deze keer op ons nemen. We lieten de studenten kennis maken met de door Jennifer al eerder beproefde vier belangrijke vragen die elk van de studenten voor zichzelf mocht beantwoorden. Hoe worden persoongebonden gegevens verzameld? Waar wordt de data opgeslagen? Wat betekent privacy voor jou persoonlijk en voor je onderzoekssubjecten? Voor wie scherm je je data af? Om ze stof tot nadenken te geven, leidden we ze langs belangrijke informatie om in ogenschouw te nemen bij het formuleren van hun eigen antwoorden op deze vragen. Ook kregen de studenten tips voor betrouwbare online toolboxes met extra informatie en privacy-vriendelijke alternatieven voor dagelijkse technologie, zoals de Internet Vrijheid Toolbox, Surveillance Self-Defense en Security in-a-box. Hiernaast werd meer dan de helft van het college gevuld door de dicussie die organisch ontstonden op initiatief van de studenten.

Aan het begin van dit studiejaar werd Privacy Café benaderd door Zane Kripe, postdoctoraal onderzoeker en docent aan de Universiteit Leiden, met de vraag om een actieve gastles te komen geven aan studenten in de Sociale Wetenschappen. De les maakte onderdeel uit van de cursus ‘Digital Anthropology: A Critical take on Information Society’. De studenten worden tijdens deze cursus gestimuleerd om vraagtekens te zetten bij de huidige informatiesamenleving. Een uitgelezen kans voor Privacy Café om ze te laten nadenken over hun gebruik van digitale middelen voor zichzelf, maar ook bij hun onderzoek.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor het hosten van een Privacy Café gastcollege op jouw school of universiteit? Neem dan contact met ons op of meld je aan als vrijwilliger.

  • Agenda

    Er zijn momenteel geen toekomstige events.

  • Mede mogelijk gemaakt door:


  • Zelf een Privacy Café organiseren? Stuur ons een berichtje. We helpen je graag.